torsdag 30 juli 2009

Vadå special? Vad är det som är så himla speciellt?

Idag skulle semestern firas i huslighetens tecken. Köttbullar stektes, potatis skalades, persienner lagades, gräs trimmades och bulldegen skulle just röras ihop. Bestämde oss i sista stund för att testa Leilas Sticky Buns. Läste snabbt igenom receptet som givetvis bara innehöll saker min mor aldrig haft i sitt skafferi, eller åtminstone aldrig kopplat samman med bullbak, bl.a:
Pecannötter
Lime
Philadelphiaost
och det för mig helt okända Vetemjöl Special

Åkte till affären med dottern, hittade grejerna, åkte hem rätt nöjd. Ska precis börja blanda degen när frun lite tyket undrar: "Du är medveten om att du köpt Vetemjöl Special Fullkorn va?" "Ja", svarar jag lite triumferande, "det skulle faktiskt vara Vetemjöl Special i detta receptet!" Fick sedan en lektion i att fullkornsmjöl företrädesvis används i matbröd och liknande. Tydligen finns det olika Vetemjöl Special. Läste ju på förpackningen i affären att det innehöll 50% fullkornsmjöl och tänkte att det kanske är det som är själva Specialen i mjölet...

Hur ska en vanlig, osund man som jag nånsin kunna hitta i djungeln av fullkorn, GI, Atkins och alla annan bröte som invanderar affärerna? Lågvattenmärket måste ju varit när Estrella började sälja fullkornschips...






3 kommentarer:

  1. Nu är ju inte jag någon expert på just vetemjöl. Försöker att undvika detta i möjligaste mån... Men visst är det väl så att just vetemjöl special är lite "finare" än vanligt vetemjöl. Eller har jag fattat fel? (Med "finare" menar jag i detta fall inte så grovt...)
    Hoppas bullarna smakar, vi mummsar på mammas gifflar! =)

    SvaraRadera
  2. Jag är gift med en huslig man och han menar att detta mjöl ger brödet mer höjd. Special=höjd.

    SvaraRadera
  3. Hahahaha... roligt!
    Jo det är helt sant att det finns MÄNGDER med grejer att inhandla nu i affärerna!! men jag tycker det va bra av dig att hitta ett slags special-vetemjöl iaf..

    SvaraRadera