söndag 2 augusti 2009

Bio, släktträff, kram - Liberté, Egalité, Fraternité

Helgen har genomlevts med fransmännens paroll klingande i bakgrunden - Liberté, Egalité, Fraternité eller om man så vill; Frihet, Jämlikhet, Broderskap.


Liberté - Bio

I fredags bokade jag och Johanna barnvakt hos mormor och morfar. Åkte sedan till Jönnet och gick till Filmstaden och tittade längtande på de människor som kan gå på bio när de vill, eller restaurang, eller toa. Sen tittade vi också på en film, men som alla småbarnföräldrar vet så handlar den lilla stunden av frihet inte om vad man gör utan om att man faktiskt gör det. Är fri alltså. Härligt! När vi kom hem visade det sig också att barnen hade varit uppe till tio, något som kanske händer en kväll på hundra! Perfekt!


Egalité - Släktträff

En del har lite släkt, kanske 5 kusiner eller så. En del har stor släkt, kanske 20 kusiner. En del har - som min fru - en gigantisk släkt. Lördagen tillbringades således på släktträff med de 75 närmsta i släkten Gustafsson. Ska väl erkänna att även jag har en hyfsad släkt, runt 27 kusiner, men vi har iallafall vettet att inte träffas alla på en gång. Faktum är att jag bara umgås med 5-6 stycken på regelbunden basis. Anyway, släktträffarna brukar vara glada tillställningar och så även denna gång. Problemet var bara att de enda jag känner igen i denna gigantiska hord av folk från Skåne till Piteå inte var med denna gång. Johannas kusins man, Adde och jag kommer från samma ställe och brukar vara lite av varandras livlina, men så alltså inte denna gång. Inte heller Johannas bror med familj ville vara med utan valde en annan släktträff, med en annan släkt. Det hela avlöpte dock utan större problem, då barnen visade sig vara en perfekt human shield att skicka fram när någon okänd närmade sig. Jag har nog aldrig varit så villig att ta hand om alla barnens behov, allt från matning till blöjbyten. Jämlikheten frodades alltså och det är ju bra!


Fraternité - Kram

Min fru ordnade frukost åt mig, så här sista dagen på semestern. Det var härligt med en kopp kaffe som man inte behövt tillreda själv. Dessutom fanns avocado som påläggsgrönsak och det är ju bara för bra! Men det bästa av allt var nog ändå den citronkram jag fick. Ja, du läste rätt, uppenbarligen finns kramar på burk. En kram kan ju vara tecken på phileo, broderskärlek och den tog jag åt mig på en gång! Kanske finns det lite eroskärlek längst ner i botten på burken också, om jag har tur...

1 kommentar: